2014. december 19., péntek

MAGYAR TRAKTORGYÁRTÁS.../ Többi képért katt a posztra !

























HSCS Hofherr G-35 izzófejes traktor
         (Magyar Népköztársaság, Vörös Csillag Traktorgyár Budapest) 

A Hofherr G-35 ("körmös") traktor  az R-35-ös típus továbbfejlesztett változata, mely izzófejes és elsősorban acélkerekekkel készült szántás és talajművelés céljára. A traktor hátsó kerekein úgynevezett körmök vannak, amelyek a jobb kapaszkodást segítik elő. A mellső kerekek sima felületűek. A mellső tengely kormányzott, merev építésű. A típuson belül kialakították a közúti vontató változatot is, amelyet gumiabroncsokkal láttak el és felszerelték a közúti közlekedéshez szükséges kiegészítő berendezésekkel. A traktorhoz csak vontatott munkaeszközök csatlakoztathatóak, mivel függesztőberendezéssel nem rendelkezett. Az acélkerekes változatnál közlekedéskor a hátsó kerékre fémabroncsot helyeztek el.  A traktor jobb oldalán szíjtárcsa található, amely alkalmas cséplőgépek és egyéb helyben üzemelő mezőgazdasági munkagépek meghajtására.  

A nagy múltú Hofher-Schrantz-Clayton-Shuttleworth Gépgyári Művek Rt. kispesti gyárát 1948-ban államosították és 1950-re épült újjá,majd Vörös Csillag Traktorgyár néven indult újra a termelés. A felszabadulás után az újjáépítéshez elsősorban igénytelen, üzembiztos szállítógépekre volt szüksége az országnak a romok eltakarításához, az utak, az épületek helyreállításához. Ezért a mezőgépgyártásáról híres hajdani Hoffherr gyár utódában hamarosan rátaláltak a dömperek készítésére. A külföldi típusokat elsősorban igénytelenségével felülmúló hazai dömperekbe 4 hengeres DT 413-as típusú Csepel motort építettek be. A bolygóműves lehajtás, a független kerékfelfüggesztés korát meghazudtoló, modern megoldás volt. A dömper mérföldkövet jelentett a Dutra történetében, mert nemcsak a kézi erőt szabadította fel az építkezésen, hanem alapjául szolgált a konstrukciós fejlesztésnek. Nem véletlen tehát, hogy a márkanév, a Dutra első szótagját a "dumper-től" kölcsönözte, a második tag a "traktor-tól" származik. A továbbfejlesztéssel a 3,5 köbméteres alaptípust, a lapátolást felváltó önrakó, majd az univerzális dömpervázra épített forgórakodógép változat követte. Az ötven lóerős dömper alapgép típusneve DR 50/D, amelynek továbbfejlesztett, fülkés hét tonnás teherbírású változata is készült. A későbbi külszíni fejtésekre, nagy építkezésekre tervezett típus a G-116 már 6 hengeres Csepel motorral készült, ez a csúcsmodell már 10 tonna teherbírású volt.
       Vegyes mezőgazdasági gépek gyártása helyett csak a Hoffherr izzófejes traktorok gyártása folytatódott az újjá alakult gyárban. A profilkialakítás után a HSCS R-35 traktor továbbfejlesztett változatát, a G-35-ös típus gyártását kezdték meg, amely acél és gumikerekes változatban készült. Néhány év múlva ezen traktor továbbfejlesztett változataként jelent meg a GS-35-ös típus. 1955-56-ban jelent meg újabb változat, a GS-35-L típusú, amelyet kifejezetten nehéz talajművelési munkák elvégzése fejlesztettek ki. Ebben az időszakban a MÁVAG gyártotta még 20-25 LE teljesítményű izzófejes, fél dízel traktorát MÁVAG T 20-25 jelzéssel. A GS-35 traktorcsalád gyártása mellett a fejlesztésre is nagy gondot fordítottak, így született meg a Csepel Autógyár D-413 dízelmotorjával hajtott DR-50 jelű traktor. A kisebb vonóerőigényű munkákhoz készült el az M-18 és M-25 típus. Az 1950-es évek elején kifejlesztett típusok sorozatgyártásra nem kerültek, legfeljebb néhány darab készült el belőlük. Egyes típusok kifejlesztése titok volt, legfeljebb a Gépkísérleti Intézetben próbálgatták őket, ezután a gyár udvarán használták őket, de idővel a legtöbbjük az olvasztóba került. Az 1954-ben újból megkezdett GS-35 traktortípus gyártását 1956-ban újra beszüntették. Az újabb, korszerűbb traktorok gyártása akadályokba ütközött, így a szovjet, csehszlovák és román traktorok importja kezdődött meg. Az Itthoni traktorgyár egy ideig a GS-35 traktorok gyártása mellett több ezer lánctalpas traktort gyártott orosz mintára, - magyar gyártmányú 4 hengeres motorral - DT-413 néven, majd később új lánctalpas típust fejlesztettek ki, és megjelent DL-70 jelzéssel az új, teljesen magyar fejlesztésű lánctalpas traktor.
       Magyarországon 1957-ben következett be fordulat a traktorgyártásban, mivel nagy igény volt a 25 LE teljesítményű dízel traktorok iránt. Így gyors fejlesztési munkával megszületett az U-28 traktorcsalád, amelynek erőforrása Csepel DT-213-as motor volt, sebességváltója 2x3 fokozatú, szorzó rendszerű, mászó sebességfokozattal. Az U-28 traktorcsalád UA, UB, UC, UD jelzésekkel került forgalomba, a motorjuk azonos volt, a típusjelölések a nagyobb hasmagasságra, állítható nyomtávra, , a rugózott mellső hídra, ültetvényművelő megoldásra vonatkoztak. A nagy vonóerejű lánctalpas traktorok a homokos talajokon történt erős kopások miatt sorra kudarcot vallottak. Ezért korszerű, orrnehéz kivitelű, gumikerekes, négykerékmeghajtású traktorcsalád kialakítását kezdték meg, melynek az első tagja, 1958-ban az UE-28 típusjelzést kapta, mint az U-28 traktorcsalád ötödik változata. Ez az összkerékmeghajtású erőgép a Dutra U-28 típuscsalád legnépszerűbb tagja lett. Készítettek Német gyártmányú, Eicher kéthengeres léghűtéses motorral UEL-28 típust is de ez nem került sorozatgyártásra. Rá egy évre a már fentebb említett DL-70 típusú lánctalpas traktor gumikerekes összkerékmeghajtású változatát is elkészítették, mely a D-4K-70 típusjelzést kapta. A sorozatgyártott modell már 1961 évelején D-4K típusjelzéssel jelent meg, amely egy teljesen új, formatervű, vezetőfülkével ellátott, - a D-4K-70-hez képest sokban módosított - típus volt.
       1960-tól kezdődően a Vörös Csillag Traktorgyár 1954-ben létrehozott Kísérleti Műhelyében a fejlesztések hihetetlen tempóban, és hatalmas léptékben folytak, és a prototípusok nagyon hamar sorozatgyártásra kerültek. Elkészítették az akkor már régóta gyártott Dutra dömperek alapjainak felhasználásával az univerzális Dutra-3500(Frak-B1) rakodógépet. Kifejlesztettek egy szőlő és gyümölcsültetvények művelésére szánt UH-40 típusú, összkeréhjatású, hidastraktort, melyből alig félszáz darabos széria született a Csongrád megyei ÁMG telepén. Elkészült néhány darab a 4 hengeres Csepel motorral szerelt UE-40-es traktorból, melyek az UE-28 traktorok teljesítménynövelő fejlesztését szolgálták. Alig jelent meg és kezdődött el a sorozatgyártása a D-4K traktornak, rá két évre 1963-ban már elkészült a hathengeres Csepel motorral szerelt D-4K-B traktor prototípusa, amely külsőre még nagyon hasonlított elődjére. Viszont már az egy évvel későbbi nullszériában gyártott változata, új formaterv eredménye volt. 1965-től teljesen felváltotta a korábbi típust, és már csak ezt gyártották sorozatban. A gyár mérnökei 1966-ban az összkerékmeghajtású traktorcsaládot az 55-60 Lóerős kategóriában, az UE-40-es kísérleti traktorokkal folytatott vizsgálatok eredményeként, egy új taggal bővítették. A Dutra-4400/ UE-50 típust 4 hengeres Csepel diesel motor hajtotta és teljesen új szögletes motorháztetővel, szerelték. A vezetőfülkéje a D-4K traktorokról jól ismert fülke volt, amelyet időközben az UE-28 típus is megkapott. Ez az új négykerékmeghajtású traktor kifejezetten a magyar igények kielégítésére készült, csak nagyon kis darabszámban került exportra.
1968 újabb jelentős évszám a Gyár életében. Elkészültek, és bemutatásra kerültek újabb, eddig féltve őrzött fejlesztések, mint például a Dutra-Steyr 110 Magyar-Osztrák együttműködésben készült traktor, amelyet Steyr gyártmányú, hathengeres, motor hajtott. A traktor alapvetően a D-4K-B típus egyik fejlesztett változata volt, többtárcsás TLT kapcsolóval, és Steyr-Bosch fejlesztésű hidraulika rendszerrel szerelve. Közben történtek az alap D-4K-B traktoron is változtatások új hárompont függesztésű vonókeret, módosított első híd, új műszerfal, TLT hajtás, többféle motorváltozat (Perkins, Leyland-Pezetel). Jelentős újdonság volt még hogy megjelentek a D-4K-B traktorok hátsókerékhajtású változatai Dutra-4652 és 4654 típusjelzéssel. Ezen traktorok első hídja a már jól ismert és fentebb már említett Dutra DR-50/D dömperekből származott. Sajnos sorozatgyártásuk nem indult meg. Ugyanebben az évben az UE-28 típus is új motorháztetőt kapott. 1969-ben megkezdődött egy nagyobb (Dutra-6500/HORAK) önjáró csuklós kormányzású homlokrakodó fejlesztése. Megjelentek az UE-28 traktorok növelt motorteljesítményű változatai a Dutra-4000/4010 és 4020 típusok.
       1970-től aztán felsőbb politikai, pártállami intézkedések nyomán a leépülés időszaka jött el a Vörös Csillag Traktorgyárra. A központilag alacsonyan tartott eladási árú UE-28/Dutra-4000 sorozatú traktorok veszteséges előállítása megszűnt, rá egy évre hasonló okok miatt, a Dutra-4400/UE-50 traktor gyártását is leállították. Lényegében 1972-től csak a D-4K-B traktorok változatai, az alaptípus Dutra D-4K-B, a Dutra-Steyr 110, ill. az ugyanebben az évben kialakított D-4K-B/Dutra-1000 traktor és a Dutra rakodógépek maradtak gyártásban. Bár a Gyár megjelent még új fejlesztésekkel, - további tagokkal bővítve az Dutra-1000-es szériát, - megalkotta Dutra-1100 és Dutra-1300 traktorokat melyek a 70-es évek hazai traktorgyártásának legmodernebb fejlesztései közzé tartoztak. Sorozatgyártásuk a magas előállítási költségek miatt nem indult meg. 1973-ban megszületett a döntés, hogy a teljesen állami tulajdonú vállalatot 1973-tól a Rába Magyar Vagon és Gépgyárhoz Csatolják, és a gyártásban maradt Dutra traktor típusok előállítását 1975 nyarán befejezik.
       Azt, hogy a Dutra traktorok korszerű konstrukciójú gépek voltak a maguk korában, ma már senki nem vitatja. Mindenki tisztában van azzal a ténnyel, hogy gyártásuk leállítása és a Gyár megszűntetése egész más, felsőbb politikai, hatalmi érdekek és csoportosulások döntése volt. A Vörös Csillag Traktorgyár fennállásának 1948-tól 1975-ig tartó időszakát DUTRA korszak néven őrzi meg a mezőgép ipartörténelem.
 






































































































































































Dutra D4K összkerékhajtású, univerzális traktor
         (Magyar Népköztársaság, Vörös Csillag Traktorgyár Budapest)       


A D4K traktort összkerékhajtása, nagy motorteljesítménye alkalmassá teszi a középnehéz lánctalpas traktorokhoz hasonló munkavégzésre. Előnyösen használható nehéz terepviszonyok mellett lápos és homokos területeken. A mélyszántási és talajlazítási munkák végzésén kívül kisebb teljesítményigényű földmunkáknál is jól alkalmazható. A D4K traktor önhordóvázra épül. A hajtás a sebességváltóműről a mellső tengelyre kardántengelyeken és kiegyenlítőművön keresztül jut. Közúti közlekedésnél a mellsőtengelyhajtás kikapcsolható. A hátsó futómű kiegyenlítőművön és bolygóműveken keresztül kapja  a hajtást. A D4K traktorhoz külön megrendelhető a hidraulikus emelő-berendezés, a mellső kerék légfékberendezése, a mászósebesség berendezés, szíjtárcsa, vezetőfülke, mellső TLT, pótsúlyok, valamint hidraulika vezeték pótkocsi billentéséhez.










































































FORRÁS : http://mezogeparchivum.hu/tema_magyartraktor.html

3 megjegyzés:

  1. további traktorok (nem feltétlenül magyar) :
    https://picasaweb.google.com/103819290305231854797/Traktorok

    VálaszTörlés
  2. HOFEREL JÁRTAM IS NA MEG DUTRÁVAL IS NAGYON JO KIS TRAKTOROK VOLTAK ...KEDVENCEM MEG AZ UE- 28 AS KIS DUTRA VOLT MÉG MA IS MEG CSODÁLOM MIKOR EGYET LÁTOK..........

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...