2017. július 14., péntek

A rövidéletű Panni / Folytatás a posztban


 Magyarországon az 1950-es években a nyugat-európai divatot követve megpróbálkoztak segédmotoros kerékpár, moped és törperobogó gyártásával is. Ez utóbbi volt a rövidéletű Panni, amely Csepelen, de nem a Motorkerékpárgyárban készült.
 A székesfehérvári Vadásztölténygyárban készülő 49 cm3-es, VT50 jelzésű motor a Berva mopeden kívül törperobogóba is került. Ez lett a Csepel Kerékpárgyárban előállított Panni.
A divatos külsejű motorocska első prototípusai még 1957-ben készültek el, de a gyártás csak 1958-ban indulhatott meg.
 A Panni kettős, hajlított csővázzal készült, az első kerék gumirugókon nyugvó rövid lengőkarral rugózott, a hátsó lengővilla nyitott csavarrugókra támaszkodott. Az esztétikusan kialakított burkolat és a kisméretű kerekek a robogóktól elvárható kényelmet és motorozhatóságot nyújtották. Az igényesebb kivitelű Pannikat sebességmérővel és kormányzárral is felszerelték.
A pedálos hajtás lehetősége itt természetesen elmaradt, a motort kézi berántókar segítségével lehetett elindítani.
 A Panni természetesen drágább volt, mint a Berva, így soha nem tudott igazán elterjedni.
1960. áprilisában iparszervezési okokból a Panni gyártósorát átköltöztették a Finomszerelvénygyárba, ahol a Bervával párhuzamosan zajlott a termelés.
1962. elején a Panni gyártását is leállították. Kb. 15-20,000 Panni készülhetett, ebből kb. 10,000 Csepelen.

MŰSZAKI ADATOK
Motor: VT50R jelzésű, egyhengeres, kétütemű, léghűtéses. Könnyűfém ötvözetből öntött henger, centrifugálöntésű persellyel. Furat 38mm, löket 43mm, lökettérfogat 48,8 ccm. Legnagyobb teljesítmény 1,5 Le/5400/min. Sűrítés 6,5. Egyfúvókás, tűszabályzós porlasztó. Gyújtás lendkerékmágnessel. Világítótekercs 6V/17W.
Erőátvitel: Négylemezes, nyomórugós tengelykapcsoló, kétfokozatú, kézi kapcsolású sebességváltómű. Primer- és szekunderhajtás lánccal. Gumiméret 23-2.25
Felépítmény: Egycsöves, központi váz, sajtoltlemez elemekkel. Elsőkerék felfüggesztés rövid lengőkarral, csavarrugóval, 48mm-es rugóúttal. Hátsókerék felfüggesztés lengőkarral, teleszkópokkal, rugóút 54mm.
Menetteljesítmények: Legnagyobb sebesség 45 m/h, utazósebesség 35 km/h.


5 megjegyzés:

  1. Ez a robogó fajta vagy is a Panni volt az első motorom.

    VálaszTörlés
  2. Én is 14 éves alig múltam, mikor motorozásra adtam volna a fejem. A KRESZ vizsgát megcsináltam és édesapám elé álltam: "Motort szeretnék!"
    Erre sajnos a család akkori anyagi helyzetében nem volt egyszerű a válasza, azt mondta, "a műhelyben a vasak közt ott egy PANNI kosárban, ha összerakod, lesz motorod"
    Én még aznap elkezdtem válogatni az alkatrészeket,ami tényleg nem volt egyszerű. Édesapám segített mindennek a helyét beazonosítani és lassan összeállt a gép. No erre már november volt, 1981-ben még hó/havaseső is esett, de én bizony felültem rá, élveztem a kétütemű szagát, az olajfüstös első pöfögését.
    Tél közeledte ide-vagy oda, bizony elvitt néhányszor az iskolába, ahol mindenki a csodájára járt.
    Néhány elmulasztott hajnali tornaórát ráfogtam szegényre, hogy nem indult, megfogott a rendőr stb., de valójában soha nem hagyott cserben.
    Minden porcikáját ismertem, egy kisebb generálra való szerszám volt bepréselve a nyereg alatti szerszámos rekeszébe. Fúvókák, megszakító, gyertya mindig kellett, hogy legyen...
    Ha megmakacsolta magát, akkor bizony lehetett tologatni, aztán ha elindult, akkor a 1,5 LE repített :)
    Később már a "tuning"-ra is sor került, hogy legalább az osztálytársak a Komár, Jawa mustang mopedjei ne alázzanak meg.
    Még 100-120 km-es motoros túrába is belevágtam vele, amin nem hagyott szégyenbe. Sőt, a hajdani "szétszedhetős gyúltógyertyámmal" segítettem ki egy Komár-os iskolatársnőt. No akkor már lett becsülete a PANNI-nak.
    Erő, nyomaték persze nem volt, de a motoros ügyességi versenyeken igen jól szerepeltem vele, hála a 90°-ban aláforfulú kormányának. Így egyhelyben meg lehetett fordulni vele :)
    Sokat segített még a gázkarnál az állítható bowden, amivel az alapjáratot "verseny" állásba kicsit feljebb tudtam tenni egy perc alatt, de akár menet közben is.
    Ha a gázkar csúszkáját szorosabbra húztam, akkor pedig a kar bárhol megállt, ez volt az akkor "tempomat 1.0"
    Rengeteg élmény után, közel három év után sikerült egy SIMSON S51N-re cserélnem, de a PANNI megvan, várja a padláson a szebb jövőket, a vállakozó szellemű unokákat. (A fiam a Simsonnal kezdett motorozni, azt újítottuk fel...)
    Hát így száll apáról fiúra a benzinszag szeretete, amiben a Panni-nak bizony nagy szerepe volt.

    VálaszTörlés
  3. Csodalatos a leirás,ami előttem végigjátszódott.
    Nekem a rosz lábam miatt volt rá szügségem és a motor szeretete nála alakut gyakorlattá. Mármint a szerelése. Én télen,nyáron használtam,ezért kellett hozzá értenem,mert a tél el intézte szegényt. A láncot a kónuszt a féket.
    1967-1981 körülig haszáltam kettő pannikát. Utána a Simson svarbi helyettesítette.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tisztelt Unknown !
      60 éves vagyok,gyerekkoromban a szomszédunkban volt kettő is, sajnos egyiket sem tudtam megszerezni.Azóta is nagy vágyam egy PANNI. Ha még megvan a padlásán engem érdekelne. Jelenleg egy pedálos SIMSON -T sikerült szereznem,a tavaszra szeretném üzembe helyezni. Kérem ,ha még megvan,értesítsen.
      Tisztelettel reménykedve,Lovász János (karton2002@gmail.com)

      Törlés
  4. ha elindult Panni ha nem lehetett Tóni! igy mondták! de a faluban a Visnyei bécsit részegen láttam vele küzdeni !majd 60 éves élmény!

    VálaszTörlés

Ezt is látnod kell

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...